czwartek, 17 stycznia 2013

Podjazd, chodnik bez lodu.

Instalacja przeciwobledzeniowa skutecznie usuwa snieg oraz lud z podjazdu do garażu i z chodnika przed domem niż łopata czy wiadro soli z piaskiem.A napewno wygodniej.

MOżemy ogrzewać całą powierzchnie podjazdu do garażu lub tylko pasy pod koła samochodu. Do wyboru mamy kable lub maty grzejne.Niezależnie jednak na co sie zdecydujemy, to by instalacja przeciw oblodzeniowa działała skutecznie, jej moc nie powinna byc mniejsza niż 300 W na każdy mkwadrat powierzchni.Ile kosztuje jej wykonanie, obliczymy przykładowo dla zjazdu o wymiarach 3 m szerokości i 5 m długosci.

Kable grzejne:
Jesli będziemy ogrzewali całą powierznieę podjazdu, czyli 15 mkwadrat, a moc zastosowanych przewodów grzejnych ma wynosić 300 W/mkwadrat, wówczas potrzebna moc systemu to 4500 W (15 mkwadrat x 300 mkwadrat W/mkwadrat). Na tej podstawie fachowiec dobiera gotowe zestawy odpowiednich kabli, korzystając z kart katologowych producentów - np: 2 zestawy o mocy 2250 W.
Koszt zakupu kabli bez sterownika 300 zł.

Maty grzejne:
Najczęściej matę grzejną ( czyli odpowiednio uformowany kabel połaczony z tasmą z tworzywa) wykorzystuje sie do ogrzewania tylko deóch pasów o szerokości 0,5 m pod koła samochodu. Przy długości zjazdu 5 m potrzebne będzie 10 m (2 x 5 m) maty. Jej standardowa szerokość wynosi 0,5 m. Do ogrzania omawianego podjazdu na,eży kupić zestaw o mocy 1800W. Koszt zakupu maty grzejnej bez sterownika 1300 zł.

Mntarz kabli i maty grzejnej.
System przeciwoblodzeniowy, złożony z przewodow lub mat grzejnych, można instalowac np. pod kostką brukową, płytami kamiennymi oraz bezpośrednio w betonie.
Kable układa sie zazwyczaj na plastikowej lub stalowej siatce, a następnie mocuje je za pomocą specjalnych uchwytów.Natomiast mate wystarczy poprostu rozłożyć na piasku lub warstwie suchej mieszanki betonowej. Montarz pierwszego pasa rozpoczyna się od drzwi  garażu w kierunku bramy wyjazdowej. Po dojsciu do końca podjazdu, przecina się taśmę łączącą kable w macie i przechodzi sie do układania drugiego pasa. Po zakończeniu układania przewodów lub mat grzejnych,zasypuje się je 3 - 5 cm warstwą suchej mieszanki betonowej lub piasku.Na tak przygotowanej powierzhni układa się np: kostkę brukową lub granitową.
Uwaga! Niektórzy inwestorzy obawiają się porażenia prądem, na skutek jakiejś nieprzewidzianej awari9 systemu przeciwoblodzeniowego. Jest to nieuzasadnione, gdyż kable grzejne są pokryte ekranem ochronnym, który podłącza się do uziemienia. Ponnadto, instalacja ta jest zabezpieczona  wyłącznikiem różnicowoprądowym, znajdującym sie w skrzynce rozdzielczej.

Sterowanie instalacją.
Aby koszty eksploatacji instalacji przeciwoblodzeniowej były jak najnizsze, powinna się ona włączyć wraz z rozpoczęciem  opadów śniegu, a wyłączyć po ich ustaniu, gdy powierzchnia podjazdu bedzie dostatecznie sucha. Do wyboru mamy:
Sterowanie ręczne - biorąc pod uwagę koszty zakupu, będzie ono najtańsze. Niestety,nie jest to rozwiązanie wygodne w użytkowaniu, gdyż jesli włączymy system zbyt póżno, może powstać na tyle gruba warstwa śniegu, że trzeba będzie ją roztapiać nawet kilka godzin. Rachunki za prąd bedą wtedy wyższe.
Sterownik za pomocą programatora dobowego - w tej opcji planujemy czas załączania instalacji w przewidywanych okresach opadów śniegu. Jeśli jednak one nie wystąpią, ogrzewanie będzie działać niepotrzebnie. na taki sterownik wydamy około 150 zł.
Sterownik mikroprocesorowy - wspópracóje z czujnikiem wilgoci i temperatury zamontowanym w podjezdzie. Dzieki temu ogrzewanie włącza się automatycznie, ale tylko wtedy, gdy zacznie padać snieg, a jednocześnie temperatura na zewnątrz spadnie poniżej ustawionej wartości (np:4*C)
Instalacja przeciwoblodzeniowa wyłączy się, jeśli powierzchnia podjazdu będzie dostatecznie sucha.
Taki mikroprocesorowy sterownik jest dość drogi - kosztuje około 3000 zł. Umożliwia jednak oszczędną eksploatację ogrzewania podjazdu w okresie zimowym. Przy obecnych cenach energi elejtrycznej koszty wyniosą około 50 zł /mkwadrat.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz